Veel organisaties en bedrijven hebben inmiddels WhatsApp omarmd als extra communicatie- en service kanaal. Of denken in ieder geval na over de mogelijke inzet van WhatsApp tijdens het klantcontact. Hierbij wordt veelal nog reactief gewerkt en alleen geantwoord op ontvangen berichten van klanten. Maar er is meer!
“In de toekomst zullen we nieuwe manieren onderzoeken waarop u en bedrijven met elkaar kunnen communiceren via WhatsApp, zoals via bestellings-, transactie- of afspraakinformatie, over leveringen en verzendingen, product- en service-updates en marketing.
U kunt bijvoorbeeld informatie over de status van uw vlucht voor een aankomende reis, een ontvangstbewijs voor een aankoop of een melding van de leveringsdatum van een product ontvangen. Marketingberichten die u kunt ontvangen, kunnen een aanbieding bevatten waar u wellicht in geïnteresseerd bent.”
Bedrijven kunnen hier slim op inspelen door korte informatieve berichten te verzenden die, in tegenstelling tot bijvoorbeeld email, beter opvallen en simpel gedeeld kunnen worden.
Reactief inzetten van WhatsApp is een eerste stap in de inzet van de communicatie service kanaal! Met de juiste ondersteuning snel in te richten. Maar zoals gezegd is er meer:
WhatsApp Verzendlijsten (eenzijdige groepen)
Een verzendlijst, ofwel broadcastlist, is een functie om snel en eenvoudig nieuws en updates te sturen naar abonnees lid van de verzendlijst. Je kunt eenvoudig een abonnee worden door een commando te sturen zoals “Zomernieuws aan” via WhatsApp naar een mobiel nummer. Afmelden gaat evenzo eenvoudig. Een eenzijdige communicatie die net iets anders ontvangen wordt dat het oerwoud van alle email en nieuwsbrieven in Outlook.
Maar er is meer, wat te doen met interactieve groepen en verzendlijsten?
Wat als u op zoek bent naar interactie met gebruikers van een product of evenement? Een leuke manier om input te verkrijgen van de Whatsapp Verzendlijst abonnees zonder dat alle abonnees elkaars gegevens en berichten zien. Dus communicatie naar een groep en 1:1 contact met groepsleden. Een leuke manier om input zoals foto’s, mening of updates van een evenement te vergaren.
Natuurlijk is een goede en innovatieve technische oplossing noodzakelijk. Maar evenzo belangrijk is: relevante content!
Zo werken wij samen met technische en creatieve Nederlandse partners die alle ins en outs met betrekking tot het gebruik van WhatsApp als zakelijk communicatiekanaal kennen.
Vraag vrijblijvend informatie aan
OC Support richt zich op bedrijven, verenigingen en stichtingen die bij capaciteitsvraagstukken support nodig hebben. Via OC Support ben ik breed inzetbaar en bied ik allround office en/of communicatieondersteuning op projectmatige of incidentele basis aan.